vrijdag 5 maart 2010

Inventor Richtlijnen (Deel 3) Assembly modeling


Tips 'n Tricks Om een CAD toepassing beter te laten werken, om meerdere gebruikers nauwer op elkaar af te stemmen, om betere kwaliteit af te leveren of om hogere efficiëntie te bekomen is het niet onverstandig een aantal richtlijnen op te leggen. Kleinere tekenkamers met maar 1 of 2 gebruikers zullen het moeten hebben van een ijzeren zelfdiscipline :-)

t'Is misschien ook goed om iets te kunnen meegeven aan die Inventor Sjonnie's of CAD cowboys op te wijzen waarmee men wel eens moet mee samenwerken...

In dit derde deel uit de reeks "Inventor Richtlijnen" stellen we uit onze ervaring een aantal algemene regels voor tijdens het omgaan met samenstellingen.
  • Los altijd alle "rode kruisen" waarvan een samenstelling notie geeft
  • Let erop dat de samenstelling steeds fully updated is (bliksem)
  • Breng een hoofdcomponent als eerste in een samenstelling, hierop zullen alle andere componten geplaatst worden. Een hoofdcomponent kan een ondergrond zijn, een dragend frame of lichaam, een vast lager waarin een hoofdas zal ronddraaien, een skeleton model....
  • Het eerste component die in een samenstelling wordt gebracht zal automatisch worden "geground". Los deze grounding nooit!! [wanneer er reeds een tekening van gemaakt is]
  • Bouw de samenstelling op met eenvoudige onderdelen, zonder toleranties, kleuren, materialen, tekeningen,...concentreer op eenvoudige - functionele vormen van de onderdelen, voeg deze alle samen in een assy en verzorg met afhankelijkheden, contraints, bewegingen, als de ruwe vorm van de assy staat, alle onderdelen onzichtbaar maken. Eén voor één terug aanzetten en uitdetaileren, vergeven van materiaal, toleranties, lassen, afrondingen,... maak tegelijk per afgewerkt onderdeel de stuktekening
  • Boutjes en moertjes van het "Content Center" als laatste invoegen in de de assy - deze zijn meestal niet functioneel in een voorontwerp, helpt de performantie gedurende lange tijd onder controle te houden, en worden uiteindelijk allemaal gebundeld onderaan de componentenboom, en in de stuklijst
  • Check via View/Degrees of Freedom (Shift + E) of al uw onderdelen voldoende geconstraint zijn
  • Spring verstandig om met adaptiviteit, gebruik het enkel maar functioneel. Plaats componenten adaptiviteit uit wanneer deze niet meer nodig is
  • Om een vrije constraint van een subassembly beschikbaar te maken in de hoofdassembly gebruikt men altijd Flexible (niet adaptive)
  • Hernoem de constraints met die men wil animeren, voeg de suffix "_DriveConstraint" toe zodat men de bewuste constraint later makkelijk in de feature zal terugvinden
  • Probeer ook alle onderdelen van het "contentcenter" volledig te constrainen. Na invoegen met de iMates zullen de boutjes en moertjes kunnen nog ronddraaien rond hun eigen as. Een kleine verdraaiing lokt een update van hoofdassemblies en drawings uit wat voor grote tekeningen heel wat performantie kan vorderen. Zeskantboutjes bijv zullen dan steeds netjes in aanzicht op de tekening staan, en nooit verdraaid.
  • Maak van een samenstelling met bewegende onderdelen steeds uitgangspositie met een "Positional Representation" en vervaardig de tekening met deze instelling. Animeren van de onderdelen in de "master postie" zal geen invloed hebben op de tekening. (Performantie)
  • Maak gebruik van de Level Of Detail: All Content Center Suppressed wanneer men een collision check op de samenstelling uitvoert

Jullie feedback is uiteraard altijd welkom via de comments van deze post of door ons een mailtje te sturen.


ooit gemist?
Link: Inventor Richtlijnen (Deel 1) Schetsen
Link: Inventor Richtlijnen (Deel 2) Part Modeling

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Recommended Post Slide Out For Blogger