donderdag 17 december 2009

Offtopic: AVATAR 3D

Nieuws Ik weet dat onzen Stef op de film Navatar heel geslepen loopt, en het lijkt dat ik 'em naar de kroon steek doordat ik hem nu al gezien heb, en dus ook als eerste er over kan vertellen. Sorry Stefaan - hij is kleigoed :-)
Ik ben niet de grootste fan van het SF-genre, maar de reputatie welke Avatar voorafging trok me toch naar de bioscoopzaal. Voor een stevige 11€ toegang ben je wel goed voor 2h40 entertainment...in 3D!!

De reclame voorafgaand de film had men trouwens ook al met de nodige 3D effekten voorzien. Zo kwamen er - voor de nieuwe Jupiler Taurus - twee enorme stierhoorens op je afstormen, en iedereen dan maar bukken :-)

De film zelf: het verhaal vond ik maar matig, deed me vaak terugdenken aan klassieke westernfilms en de onderdrukking van de indiaantjes omwille van hun land. Alleen dat de cowboys nu US mariniers zijn, met mechaniseerde robotspakken, bewapende helicopers en een stevig arsenaal aan explosief materiaal. In vergelijking met "old time cowboys" zijn deze mariniers zeker niet minder schietgraag. Het volkje op planeet Pandora, de Na'vi genaamd berijden een paardachtige en doen het nog steeds met pijl en boog. Maar de omgeving is allesbehalve een dorre woestijn met cactusjes. Pordora heeft een natuurlijke pracht, is adembenemend en verrassend. De beelden zijn zo goed als levensecht. Zonder dat je het zelf merkt laat zich zich meevoeren in een totaal andere (virtuele) wereld, waar men constant naar meer snakt. De lange speelduur verveelt geen moment, hoewel de sequentie van de film soms wel voorspelbaar was. De 3D ervaring vond ik subtiel. Het dieptebeeld was eigenlijk altijd aanwezig - maar niet "overdreven" overweldigend zoals de taurus stier van in de beginreclame. Is dus een absolute aanrader om naar de bioscoop te trekken en het spektakel te gaan bijwonen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Recommended Post Slide Out For Blogger