Royal Huisman is een jachtwerf voor ‘custom built’ zeil- en motorjachten, die in 1884 is opgericht en in 1984 het predicaat ‘Koninklijk’ heeft verworven. Het familiebedrijf is gevestigd in de kop van Overijssel in het stadje Vollenhove aan het Vollenhovermeer, dat via het Kadoelermeer en het Zwarte Meer aansluiting heeft op het IJsselmeer.
Door Lambert-Jan Koops (CAD Magazine)
Royal Huisman bouwt unieke, klantspecifieke jachten die een lengte hebben van tussen de 30 en 90 meter. De jachten worden gebouwd op de eigen werf die 30.000 vierkante meter beslaat. Hierbij wordt de zogenaamde ‘Intelligent Engineering’-benadering van Royal Huisman gebruikt voor ontwerpen en constructies. Deze benadering is gebaseerd op een flexibele infrastructuur, specialismen van werknemers en specifieke technologieën die vrijwel uniek zijn binnen de jacht- en scheepsbouw.
Lambertus Oosterveen is de CAD-manager voor de zeventig engineers die werkzaam zijn bij Royal Huisman. Hij werkt al sinds 1985 met CAD en kan dan ook vertellen hoe het gebruik van de ontwerpsoftware zich binnen het bedrijf heeft ontwikkeld. “We zijn halverwege de jaren tachtig begonnen met het gebruik van AutoCAD 2.0, waarna we bijna elke keer een upgrade hebben doorgevoerd als er een nieuwe versie beschikbaar kwam. Slechts een paar keer hebben we een release overgeslagen, zoals bijvoorbeeld de beruchte versie 13, die we heel bewust hebben vermeden.”
ShipConstructor:
Naast AutoCAD en AutoCAD P&ID maken Oosterveen en zijn collega’s ook gebruik van 3D-ontwerpsoftware (Inventor en Rhinoceros) en enkele applicaties op AutoCAD. De eerste daarvan is cadett ELSA, een van oorsprong Duits systeem voor elektrotechnisch ontwerp. Oosterveen: “We hebben de elektrotechnische applicatie deels aangepast aan onze werkwijze, waarbij we ook veel aan customisatie hebben gedaan om de software aan te laten sluiten op ons werkproces. Een voorbeeld hiervan is de koppeling naar onze bestelapplicatie/-database. Naast cadett ELSA is ook het Canadese ShipConstructor voor ons van groot belang. Dit is een applicatie op AutoCAD met een SQL-database waarin we de constructie, de piping, de HVAC en de equipment (apparatuur/uitrusting) samenbrengen in één model. ShipConstructor legt alle informatie vast die relevant is voor het ontwerp, de fabricage, het onderhoud en de reparatie van complexe maritieme projecten. Deze informatie komt samen in een zogenaamd Marine Information Model (MIM) waaruit alle relevante productiegegevens kunnen worden gefilterd. Bovendien is er ook integratie mogelijk met verwante bedrijfsprocessen en -toepassingen. Door middel van Autodesk Navisworks kan relevante 3D-informatie uit het MIM beschikbaar worden gesteld voor niet-ontwerpers, zoals projectmanagers, projectcoördinatoren en productiemedewerkers. De equipment-modellen zijn hierbij overigens afkomstig uit Inventor, waar we mee werken voor het ontwerp van werktuigbouwkundige zaken.”
Space Management
Het
ontwerp van een jacht begint bij Royal Huisman nadat de architect, vaak
in samenspraak met de klant, heeft bepaald hoe het schip er uit moet
komen te zien. “In eerste instantie wordt er een plat 2D-model gemaakt
waarin de afmetingen van de onderdelen zijn opgenomen. Vervolgens
modelleren we in Rhino de oppervlakken en worden de hoofdcomponenten
geplaatst, zodat er space management kan worden uitgevoerd. Die controle
is uiteraard niet uniek voor de scheepsbouw, maar is wel vaker nodig
dan in andere sectoren. In een zeilschip is namelijk weinig ruimte
beschikbaar, dus is het een enorme uitdaging om alle onderdelen zo te
positioneren dat alles nog net precies in elkaar past. Bovendien heeft
een zeilschip vrijwel altijd een zeer slanke rompvorm, waardoor er veel
gekromde oppervlakken zijn die toch benut moeten worden”, zo legt
Oosterveen uit.
De surfacemodellen zijn ook de basis voor het
engineeren van de productiemodellen in ShipConstructor. Als een
onderdeel wat lastiger is om te maken, wordt dit door de engineers van
Royal Huisman uitgewerkt in Inventor. “Daarnaast gebruiken we Navisworks
voor de controle van het model en om de ontwerpinformatie tussen de
verschillende ontwerpgroepen uit te wisselen. Eenmaal per week wisselen
onze engineers hun ontwerpinformatie uit door middel van een
automatische export en daarnaast zijn er collega´s die dagelijks door
een model heen lopen om het te controleren op eventuele problemen.”
Logistiek
De
afgelopen jaren heeft Royal Huisman een enorme verandering doorgevoerd
in het productieproces van het casco. De manier waarop de schepen in
elkaar werden gezet, is compleet veranderd, iets wat mogelijk was
dankzij de inzet van ShipConstructor. Vroeger werden alle losse
onderdelen naar het schip gebracht en daar ter plekke bevestigd. Nu
krijgen de onderdelen bij binnenkomst een nummer, gaan ze door naar een
assemblagehal en worden ze daar aan elkaar gelast. Pas als de grotere
samenstellingen klaar en gecontroleerd zijn, worden ze naar het schip
gebracht en gemonteerd. Oosterveen: “Dat scheelt enorm in de logistiek
op de werkplaats. Onze lassers hoeven nu bijvoorbeeld veel minder te
lopen omdat het lassen op een vaste plek plaatsvindt. Bovendien kunnen
ze zich nu specialiseren in een bepaalde bewerking. Dat allemaal bij
elkaar maakt het niet alleen sneller, maar ook handiger en dus
kwalitatief beter.”
Verandering
Bovengenoemde
productiemethode wordt momenteel alleen toegepast door de
casco-afdeling van Royal Huisman. Stefan Raev, application
administrator, legt uit waarom. “Het is erg moeilijk om het complete
productieproces in een kort tijdsbestek te veranderen. Voor de
scheepsbouw geldt nu eenmaal dat de doorlooptijden lang zijn en het werk
met uiterste precisie moet gebeuren. We moeten een aanpassing dan ook
zorgvuldig voorbereiden. Ik verwacht echter dat binnen twee tot drie
jaar ook onze afdelingen voor piping en HVAC op dezelfde manier werken
als onze casco-medewerkers. Die tijd hebben we nodig voor het
implementeren van alle softwaremogelijkheden en het aanleren van de
nieuwe productiemethode.”
Raev is erg tevreden over de veranderingen
die zijn en worden doorgevoerd. “Het is volgens mij een misverstand om
te denken dat je software als ShipConstructor alleen maar aanschaft voor
de engineeringafdeling. Natuurlijk, de engineers kunnen er sneller en
beter door werken, maar het echte voordeel van de softwaremogelijkheden
kun je pas zien als de veranderingen in het hele productieproces
doorgevoerd zijn. Want als alleen de engineers anders gaan werken, benut
je maar vijftig procent van de mogelijkheden. Dat afdelingsbrede
invoering van de nieuwe productiemethode resultaat heeft, hebben de
veranderingen bij de casco-afdeling wel bewezen: deze afdeling gaat
momenteel veel sneller dan andere afdelingen door het werk heen,
waardoor ze nu soms extra opdrachten kunnen aannemen.
www.royalhuisman.com
www.twizzle.org
Geen opmerkingen:
Een reactie posten