vrijdag 2 augustus 2013

Autodesk lanceert 4 nieuwe 360 clouds toepassingen!!

ToolsTijdens Autodesk University verleden jaar werd nogal fors verkondigd door Autodesk baas Carl Bass dat binnen de vijf jaar alle autodesk producten in de cloud zullen werken. Met live demo's van AutoCAD WS, een vooraankondiging van Inventor Fusion in de Cloud, een Viewer voor oa Navisworks modellen die men ook op een iPad kan bekijken zonder perfomantieproblemen was een duidelijk statement welke weg men wil inslaan. Maar 5 jaar is wel heel kort, om een zulke operatie uit te voeren. En gedurende deze tijd moet men toch een merkbare evolutie zien hoe alles naar de Cloud verschuift...
We zijn intussen 8 maanden verder... en een blok aan nieuwe Cloud producten werden net vrijgegeven.
Autodesk Fusion 360 werd officieel gelanceerd op 25 juni, en verleden week werden nog eens 3 nieuwe producten aan de Autodesk 360 portofolio toegevoegd: Autodesk Sim 360, Autodesk Mockup 360 en Autodesk Configurator 360.
Autodesk Fusion 360:
Fusion 360 is een cloud platform voor "collaboration" - het is een uitgangspositie waar 3D-ontwerptools sterk werden geïntegreerd. Men verwacht dat in een later stadium Fusion 360 uitbreidingen zal krijgen zoals CAM integratie en simulatietools, alsook koppelingen voor eigen programatuur.
De vormgevingstechnologie is gebaseerd op de Autodesk's  experimente software Inventor Fusion Technology preview - om aan direct modeling te doen. Wat interessant is, is dat de vormgeving van het 3D model niet per se wordt uitgevoerd 'in de cloud', maar een lokale toepassing is, die niet traditionele manier kan worden gestart. Men moet online zijn om Fusion 360 te gebruiken, hoewel een offline-modus ergens binnenkort verwacht wordt. Men kan starten door een Autodesk account te maken, die momenteel nog gratis is om het eens uit te proberen voor de komende maand of twee. Dan kan men de clientsoftware downloaden en installaleren. Er zijn 2 versies, zowel voor een Mac of PC.


Zoals eerder al gezegd, is samenwerking het hart van Fusion 360. Men kan uiteraard als individuele gebruiker met Fusion bezig zijn, maar indien men in een team van ontwerpers of met een partner  samenwerkt, is de software vanuit die basis gemaakt. De interface van Fusion360 voelt initieel wat vreemd aan, en het is niet volledig duidelijk hoe men iets in gang steekt. Maar men moet het als volgt zien: men heeft "Groups" en daarmee dan ook folders. "Groups" zijn zoals een project; men zal er één moeten maken voor elk project. Hieronder kan men folders toevoegen om uw data in onder te brengen en op te slaan. Dit kan een CAD geometry zijn, maar ook PDF documenten of afbeeldingen, filmpjes of een hyperlinks van internet. Men kan andere ontwerpers uitnodigen om in een "Group" samen te werken, zodat zij alle data kunnen zien, opmerkingen kunnen nalaten en zelf "liken". Alles wordt bijgehouden en is zichtbaar voor iedereen.
Maar natuurlijk is Fusion ook een 3D modeler: nadat men een "New Design" start vanuit de hub, start de vormgevingsinterface van Fusion360. Indien men wil werken met bestaande data, moet men deze eerst uploaden naar de hub. Fusion kan omgaan met een ganse reeks bestandtypes zoals de klassieke IGES en STEP bestanden, maar ook SolidWorks, NX, Catia en, uiteraard Inventor. Men zou de vormgevingstools van Fusion kunnen indeling in 3 omgevingen: Sculpt, Patch and Model.

Sculpt environment

Voor wie al ooit eens heeft gehoord over Sculpten, zal dit zeker zijn interesse versterken. Autodesk heeft via een overname de T-splines technology bekomen en deze in Fusion ingebouwd. Fusion 360 heeft alle commando's om primaire vormen zoals bollen, cilinders en een kubus te maken. Zodra men een basisgeometrie heeft gemaakt, moet men een sub-divisies toevoegen. Pas dan zal men de vorm vrij kunnen manipuleren. Er is een hele reeks aan commando's om de controle ui te oefenen waar de geometrie heen moet gaan, maar het komt allemaal neer op duwen, trekken, draaien en bewegen.
Een aantal interessantere tools om te verkennen zijn de "Matching" tools, die u toelaten om t-splines vormen te verbinden naar meer traditionele analytische vormen. Controle op de kromming van de splines is beschikbaar en dat maakt het heel makkelijk om vormen te laten samenvloeien en bijpassende geometrieën te maken. Reserveer een paar uurtjes om met de Sculpt commando's rond te spelen, dan zal het al snel duidelijk worden dat deze gebaseerd zijn op heel volwassen technologie. Die T-splines zijn eigenlijk niets nieuws, en het heel aangenaam om te zien dat deze technology beschikbaar wordt voor de massa.  Voor degenen die gewend zijn om curves en meshen te maken, zal de mogelijkheid om die vlakken met push / pull tot een gewenste oppervlaktekromming  te trekken, geweldig vinden. Fusion zal voor de continuïteit van de kromming zorgen waardoor je je zal afvragen ​​wat je al die jaren eigenlijk hebt gedaan.

Model environment

De Model omgeving zal voor de meerderheid bekender terrein zijn. Dit is waar zich alle Solid modelling commando's bevinden. Schetsen, Push, Pull, Rotate en Move zijn alle aan de orde van de dag. Het gaat snel om een nieuwe geometrie te maken en nog sneller om deze aan te passen. Het klassieke basisidee van Direct Modelling moet de noodzaak om voorafgaande planning wegnemen, waaronder associaties tussen geometrien en vormen overbodig werden en een opbouwmethodiek die afhankelijk is van een stappenplan als belemmerend aanzien werd. Fusion bewijst dat dit eigenlijk onzin is.met de tools van Fusion is vooruit denken net zoveel nodig, anders breng je jezelf al even snel in de problemen met je model. Autodesk heeft veel intelligentie toegevoegd aan hoe het omgaat geometrische veranderingen, alsook de editing tools. Alle gereedschappen om zowel plastische vervorming als vrijheid in bewerken zijn aanwezig alsook met hoge nauwkeurigheid. Fusion heeft ook een functie voor Feature Recognition, booleaanse bewerkingen en splitting. Het heeft een vrij flexibele en krachtige set aan commando's om een Solid modelling te doen.

Patch environment

De Patch Environment heeft misschien een ietswat verkeerde benaming. Het gaat niet alleen over patchen van geometrie, herstellen, en genezen van surfaces, maar ook om deze te creëren vanuit het niets.
Er zijn basiscommando's voorzien zoals de vormprimitieven (bollen, cilinder, kubus, enz.), maar ook alle Sketch tools die nodig zijn om sweeps,
lofts en dergelijke te creëren. Deze werken op een gelijkaardige manier als de Model tools, maar dan wel met open 3D vormen i.p.v. gesloten lichamen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Recommended Post Slide Out For Blogger