vrijdag 19 april 2013

Eerste Review: Autodesk Recap 1.0

De literatuur omtrent de nieuwste RECAP tool van autodesk is momenteel nog heel vaag. De marketingmachine verkondigd een geweldig gereedschap met een klinkende omschrijving, waarvan momenteel eigenlijk niets of weinig in concreto is terug te vinden - vooral vanuit een "neutrale pers". ReCap bestaat  uit 2 modules: de "Recap Studio" en "Recap Photo". Sinds verleden week is de Recap Studio al te downloaden, maar de reacties in blogland alsnog lijken stilletjes. Tijd om Recap Studio zelf even aan de tand te voelen:

Autodesk omschrijft het tool als volgt:
"Autodesk ReCap is een krachtige reality capture tool van Autodesk. Met Autodesk ReCap kunt u reality capture data zoals point clouds opschonen, structureren, visualiseren en delen, op uw desktop of in de cloud. Autodesk ReCap is beschikbaar voor alle gebruikers van AutoCAD 2014 of de Autodesk Design Suites. Ontwerpers, architecten, ingenieurs kunnen hiermee intelligente 3D data creëren, afkomstig van 3D laser scans of foto's. In plaats van te beginnen met een leeg ontwerp, kan nu elke ontwerper en CAD tekenaar met Autodesk ReCap zijn design proces direct in de context van bestaande omgevingen toevoegen, wijzigen, valideren en documenteren."

Indien u de AutoCAD2014 media nog niet heeft ontvangen kan men Autodesk Recap hier downloaden.
De installatie file komt momenteel uit op 871MB - maar uiteindelijk lijkt men tijdens installatie amper 400Mb nodig te hebben. Dit komt doordat de installfile zowel de 32 als een 64-bits versie bevat en enkel maar installeert wat wat nodig is.

Ik heb Recap hier geinstalleerd op een 32-bit WIN XP workstation met 4 GB geheugen, een Nvidia Quadro FX580 (wat eigenlijk maar een 2d instapkaart is).


Het opstartscherm - zoals ik hierboven een afdruk heb gemaakt - ziet er heel strak uit - en geeft onmiddellijk een Windows 8 gevoel. Een handleiding, een helpfile heb ik niet onmiddellijk gevonden, omdat ik die naar gewoonte rechtsboven zocht. Maar het opstartscherm bevat dat mooie vraagteken die naar de help leidt. Zoals ook alle andere Help bestanden is ook deze via de autodesk Website op te roepen.
Ik begon dus wat "tegels" op goed geluk aan het uitproberen: te beginnen "New project". Ik had vrij recent een 3D scan opgeleverd gekregen met in totaal 11 meetpunten. De laatste week was ik hiermee aan de slag in Naviswork Manage. De scans waren *.fls Faro bestanden van ongeveer 88Mb stuk. Eens geïmporteerd in Navisworks Manage als een *.nwc bestand kwamen die uit op gemiddeld 380Mb per scan.
Na de knop "New project" van het start scherm, komt men onmiddellijk op de import uit.


Goed: geef het ding wat FARO te eten, en kijken waar we uitkomen. Net zoals bij andere autodesk producten, wordt de laserscan omgezet in een werkbaar formaat. Navisworks zal de scan cashen in een *.nwc ook AutoCAD en Inventor kan een scan indexeren naar een eigen formaat.
Recap maakt na importeren een eigen *.rcs file van de scanbestanden (cf. *.nwc voor navisworks) en *.rcp voor Recap project bestanden (cf. *.nwf voor navisworks) waarmee men meerdere scans kan samenstellen tot 1 beeld. Het concept is hier dus herzelfde is dus dezelfde als de Navisworks Append functie. Het omzetten van mijn scan duurde ongeveer 15 minuten, wat vergelijkbaar is met Navisworks. De taskmanager geeft me wel aan dat de Dualcore CPU op de volle 100% belast is. Recap schijnt multithreading te zijn en maakt aardig gebruik van al uw CPU kernen!! NICE.
Een Faro scan van 88 Mb kwam in Recap uit op 450 MB van, wat weer een stuk meer is dan Naviswork. En ik heb er zo 11 meetpunten :(
Op die32 bit machine kan ik nog comfortabel een 4 tal scans tegelijk openen in Navisworks, en dan begint het moeilijk te worden. En Recap maakt nog grotere bestanden!!? Wat zal dat worden? Zeker wanneer naviswworks toch al zo'n super snelle 3D viewer is. Ik heb al een stemmingsgevoel van ontnuchtering.

Ik heb een zestal scan omgezet - om te beginnen, een paar keer gecrasht!!! Via de autodesk error reporting melding gekregen om SP1 te installeren. Hmmm dat is vroeg: al een service pack zo kort na de release. Maar ik moet wel toegeven: na SP1 heeft ReCap me niet meer verlaten.
Een scan geopend, en via de home knop, import de rest ook geladen. De scans komen netjes op hun plaats en men heeft 1 virtuele ruimte. Navigatie gebeurd via de muis of via functieknoppen rechtsonder het scherm
  • Linkermuisknop: selecteren en window 
  • Wielmuis draaien: Zoom
  • Wielmuis klikken: Pan
  • Rechtermuisknop: Orbid
  • Shift + Rechtermuisknop: Fly
  • CTRL + rechtermuisknop: rondkijken
En ik moet zeggen: dit gaat alles heel vlotjes. De beelden passen zich razend snel aan en het voelt heel natuurlijk aan om door de omgeving van de scan te bewegen. Het 32-bit toestel, en vooral de grafische kaart, kunnen heel gemakkelijk volgen. Met de 6 scans geladen, komt de pc zalf amper boven de 1,5Gb geheugen terwijl alle ReCap data bestanden toch even goed 3GB samen.

Volgende week graaf ik mss eens wat dieper in de functionaliteit, en wil wel eens weten hoe Recap moet samenwerken met AutoCAD en Inventor, want dit is toch niet enkel maar bedoeld als een Viewer
Maar het besluit tot hier toe: heel goed beeld, men heeft onmiddellijk het gevoel dat men naar punten zit te kijken. Het bewegen doorheen het model voelt heel intuïtief aan aan gaat super vlot. En het ReCAP is ook nog eens heel performant. Dit kan inderdaad wel eens een heel mooie tool worden!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Recommended Post Slide Out For Blogger