zaterdag 30 mei 2009

Zijn bedrijven bereid naar jonge werknemers te luisteren?

BoekenIn zijn boek ‘Grown Up Digital' breekt auteur Don Tapscott een lans voor de nieuwe generatie jongeren, die vandaag de werkplek verovert. Of ze nu millenials, digital natives of generation Y worden genoemd, maakt geen verschil. Bedrijven kunnen enkel van de nooit geziene technologische vaardigheid van deze jongeren profiteren, indien ze moeite doen om hun attitudes, hun waarden en werkwijzen te begrijpen.

‘Luister naar deze jongeren,' schrijft Tapscott, ‘Zet ze mee in de cockpit van het bedrijf wanneer nieuwe processen, werkruimtes, managementsystemen en samenwerkingsverbanden worden ontwikkeld. Wees bereid ingrijpende veranderingen in te voeren om de talenten van deze generatie verder te doen ontluiken en hun vaardigheden nog beter te ontwikkelen.' Maar in welke mate zijn bedrijven bereid Tapscott's raad op te volgen?
‘Weinig of helemaal niet', denkt James Callander van rekruteringsconsultant FreshMinds. ‘Een van de problemen is dat de oudere generatie, die het nog altijd voor het zeggen heeft, bang is om belachelijk te lijken omdat ze de nieuwe technologieën niet vatten en jongeren vanuit dat standpunt vaak een bedreiging lijken'. Callander raadt bedrijven aan oudere werknemers door jongeren te laten trainen in technologische vaardigheden. Hij wordt daarin bijgetreden door Urs Gasser, die het Berkman Center for Internet and Society van de Harvard universiteit leidt. Hij bestudeerde de afgelopen jaren hoe mensen die opgroeiden met tech-gadgets met de wereld interacteren en ziet drie karakteristieken:

  • hun ontspannen houding ten opzichte van het delen van informatie
  • hun talent voor sociaal netwerken
  • de sterk verschillende manier om informatie te verwerken, wanneer men die vergelijkt met vorige generaties

Vooral het eerste kenmerk baart bedrijfsleiders grote zorgen. Het delen en rondstrooien van (vertrouwelijke) informatie zonder zich zorgen te maken over eventueel misbruik, doet vele babyboommanagers de haren ten bergen rijzen. Volgens Gasser kunnen duidelijke bedrijfsrichtlijnen en feilloze communicatie hier het werk doen. Deze openheid kan ook positief worden benut, wanneer ze leidt naar meer vertrouwen tussen collega's onderling en een betere, diepgaande samenwerking. Door goed naar deze jongeren te luisteren kunnen bedrijven ze ook beter leren kennen en hun talenten optimaal benutten.
Maar het zijn ongetwijfeld het tweede en derde kenmerk die grote mogelijkheden bieden voor bedrijven. ‘Al die jaren hebben bedrijven getracht kennismanagement binnen het bedrijf te implementeren, maar met gemengde resultaten. En kijk, plots staat een generatie op, die het gewoon is alles online te delen en zich vooral comfortabel voelt wanneer problemen kunnen worden opgelost door dat te doen. Dit kan grote gevolgen hebben voor de productontwikkeling, het vinden van salesleads en het identificeren van kansen'.
Volgens Claire Schooley van onderzoeksbureau Gartner is er nog een bijkomend verschil. ‘Deze jongeren zijn niet gebonden aan de klok. Ze werken niet per uur, maar per taak en hun werk-privébalans is primordiaal. Laat ze weten wat moet gebeuren en wanneer het klaar moet zijn. Met mobiele technologie zullen ze vaak 's nachts nog aan de slag gaan, indien dat nodig is.'
In een steeds verouderende maatschappij zal het dus niet enkel wenselijk, maar vooral essentieel zijn dat bedrijven zich aanpassen aan de stijl van hun jongste werknemers.

Gebaseerd op een artikel van de Financial Times

http://www.grownupdigital.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Recommended Post Slide Out For Blogger