dinsdag 28 april 2009

5 Tips voor de perfecte render.

Tips 'n TricksDeze 5 tips gaan je helpen om mooie en realistische renders te maken met Inventor Studio.
Het lijken details maar, geven dat ietsje meer om de prof van de amateur te onderscheiden.

1. Scene Set-up

Eens je model gemaakt, begin je met de materiaal keuze. Vaak word hier niet genoeg over nagedacht. Gebruik materialen waar ze horen, Geef hout bijvoorbeeld geen reflectie, of plaats je texture op een realistische schaal. Ook je achtergrond maak je best zo egaal mogelijk. Ikzelf hanteer vaak de kleur die het minste in het model voor komt. Zodat als je achteraf het model naar Photoshop brengt om verder te bewerken. De achtergrond er mooi kan uitknippen.
Inventor Studio beschikt zelf in de 2010 versie nog geen alpha-kanaal waardoor deze bewerking nog steeds handmatig moet gebeuren.

2. Bump Maps

Een Bump map zorgt voor het reliƫf van je oppervlakte. Die word opgebouwd door een zwart-wit waarde. Zwart betekend geen verschil, wit de maximum waard van je bump. Al het grijs is een variabele tussen
deze 2 waardes. Bump Maps zijn niet zichtbaar op je model, daarvoor moet je eerst de render starten. Wanneer je een texture hebt is het vaak aangewezen om de bump map van je texture over te nemen. In de materiaalstijlen in Studio is hiervoor een optie. Maak je bumpmap niet te zwaar. voor een zachte bump wordt 1/10 aangenomen als een goede waarde.
Begin met een kleine waarde en verhoog hem stelselmatig, anders kan je hier ongelofelijk veel tijd mee verliezen.


3. Textures

Inventor beschikt over ongelofelijk veel textures
. Sommige beschikken over een bumpmap.
Soms is het wel nodig om eens een schaal aan te passen, of de reflectie. Maar vaak is de texture goed. Kom je er niet met deze uit de library dan kan je eens op onze texturepagina gaan kijken.
Nog steeds niet gevonden wat je zoekt. Google gewoon eens je materiaal met texture er achter, en kijk eens tussen de afbeeldingen.
Wanneer je een naadloze texture wil kan je eventueel deze tutorial volgen. om deze zelf aan te maken.
Start je volledig van begin. Dan kan je best starten met je kleur, en voeg daarna reflecties en bumpmaps toe.

4. Global Illumination

In Inventor noemt Global Illumination Bounce Rate. Deze kan je gaan wijzigen in de Lichtstijlen.
Het laat het licht weerkaatsen van het ene materiaal naar het andere, net zoals het in het echt zou doen. Je krijgt zachte schaduwen waar ook in de realiteit minder licht aanwezig zou zijn.
Er is echt 1 groot min punt, Wanneer je met Global Illumination begint te renderen zal je best een moment uitkiezen dat je veel tijd hebt. dit is een van de instellingen die je computer uitput.
Het is afhankelijk van je model en je belichting, maar reken al gauw een uur voor te renderen als het al niet te complex wordt.

5. Depth Of Field

Renders zijn vaak te proper, zodat het realistische effect weg valt.
Depth of field gaat een blur toevoegen aan delen van je model die minder opvallend hoeven te zijn , of delen die verder verwijderd zijn van je camera.
Persoonlijk zou ik zelf deze tool nooit gebruiken. Omdat je in Photoshop deze aanpassing ook makkelijk kan doen, en anders neemt het ook maar weer extra tijd in beslag.
De depth of field instellingen vind je onder je camerasettings.

Op experiencemanufacturing.com, de bron van dit document, vind u 2 stijlen voor de omgeving en 2 licht stijlen die u daar gratis kan downloaden.
Zelf ben ik niet zo'n fan omdat mijn computer iets te traag is om deze te laten renderen. maar het effect is wel de moeite. Zo kan u ook eens zien hoe de instellingen staan wanneer u deze importeert.
Importeren gaat als het volgt.

Voor de scenestyles ga je in Inventor Studio naar Scene styles, en gebruik daar de import.
voor de belichting, net het zelfde maar dan onder de Lighting styles.

veel plezier.

Heb je een mooi resultaat bereikt, stuur ons gerust een mailtje en je vind ze binnenkort misschien terug in onze galerij!

Meer moet dit niet zijn ... ;-)

2 opmerkingen:

  1. Marc Verstappen23:07

    Correctie bij punt 1, wanneer je een render opslaat als .png wordt de achtergrond transparant,
    deze hoef je dan niet handmatig te verwijderen.
    Verder een kwestie van veel uitproberen met licht enz.
    Ik zie een aantal nieuwe mogelijkheden voor de nieuwe Inventor, is daarmee ook mogelijk een voorwerp te maken dat licht uitstraalt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Marc,
    Dit kun je al sinds de start van Inventor Studio.
    De truck is om uw licht te plaatsen in een onderdeel dat enkel als surface is opgebouwd.
    Als je men sneeuwman uit de gallery even bekijkt:
    http://www.inventorwizard.be/gallery/snowman_stefaan/gallery_snowman_stefaan.html
    Dan merk je op het tweede prentje dat de straatlantaarns een beetje licht uitstralen.
    Dus gewoon een surface maken en daarin een luchtpunt plaatsen!

    BeantwoordenVerwijderen

Recommended Post Slide Out For Blogger