maandag 3 november 2008

Iemand AutoCAD R12 hebben?

NieuwsAutoCAD R12 kwam op de markt toen ik net 12 geworden was en naar de middelbare school stapte niet wetende dat ik ooit Designer ging worden.
Eerst waren we verplicht om gebruik makend van een T-lat al onze tekeningen te tekenen. We kregen een onderdeel waarvan we dan 3 aanzichten moesten uittekenen met onze vulpotloden met verschillende dikte. Streepjes lijnen, hartlijnen, ... een stukje nostalgie!

Vervolgens had ik het voorrecht om me een tekenplank voor A3 formaat te mogen aanschaffen. Met plezier liepen ik en sommige anderen dan met ons koffertje over de speelkoer, wachtend op het 2u technisch tekenen.
Al snel maakte AutoCAD intrede (met de fameuze hardware lock!) op onze school en was het tijd om in het 2de jaar dit pakket te leren, nog nooit had ik gehoord van Autodesk.
Steeds was het zoeken naar het juiste menu en meermaals terug klikken op "AutoCAD" om in het menu terug te springen.
Heel wat commando's vanbuiten geleerd zoals, L voor Line, C voor Circle, T voor Text, ... na een tijdje kende je zelf de submenu's van buiten, dat ging een stuk sneller dan het menu te gebruiken. Menig van deze commando's ben ik nog steeds niet verleerd. Nieuwe gebruikers zie je dan al eens de wenkbrauwen fronzen en vragen, "wat deed je daar?", "Doe dat eens wat trager"...

De volgende jaren werd er bij ons AutoCAD14 gebruikt waar ik me nog een dik boek van aangeschaft heb van TEC/CAD college. Ik kreeg er zoveel plezier in dat ik ook avondschool ben gaan volgen in het pakket, wat toen men toekomst bepaald heeft...

Bij Autodesk houden ze blijkbaar ook van deze nostalgie en hebben ze een plug-in gemaakt waarmee u de interface van AutoCAD R12 kunt inladen op AutoCAD 2009: AutoCAD 2009 Retro. Natuurlijk met behoud van alle nieuwe functies!

Interesse? Download dan hier de add-in. Je kunt er zelfs een snelkoppeling voor aanmaken. Alles lees je daar.

2 opmerkingen:

  1. Ondanks alle vernieuwingen blijf ook ik nog volop gebruik maken van de geweldige toetsenbord shortcuts. Deze verleer je inderdaad nooit!

    Wat ik nog moet testen is hoe goed dit stukje integratie binnen Inventor werkt... Jij al ervaringen hiermee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is inderdaad als het leren rijden met de fiets!

    De integratie in Inventor is voor mij een tegenvaller. Wat is makkelijker dan enkel op L te moeten klikken en het lijn commando te kunnen starten in een sketch. Nu moet je steeds nog eens op Enter drukken ook om het commando dan te starten.
    Tenzij je de Enter toets aan een muistoets hangt is dit voor mij geen meerwaarde.
    Ook het aantal commando's is in vergelijking met AutoCAD een pak minder. Waardoor je nog steeds geen graten ziet in het gebruik van de icoontjes...

    BeantwoordenVerwijderen

Recommended Post Slide Out For Blogger