vrijdag 14 september 2007

Tip 'n Tricks: Sneltoets Equal Constraint


Tips 'n TricksDe equal constraint is één van de meest gebruikte definities in een schets en heeft als doel meerdere objecten “gelijk” aan elkaar te maken. Dit wil zeggen dat lijnen éénzelfde lengte zullen krijgen, cirkels dezelfde diameter en bogen een gelijke radius. Maar ook de “Bowtie” van een spline kan met een equal uitgerust worden. De equal constraint is de enige afhankelijkheid die ook van een sneltoest is voorzien. Wanneer men in schetsmode de [gelijk aan / = ] - toets op het toetsenbord aanslaat – bekomt men onmiddellijk de equal constraint.


Indien men vooraf eerst een selectie maakt van meerdere objecten door een windows, crossing of met behulp van de SHIFT of CTRL opties, en dan op de [gelijk aan] toets drukt – worden alle geselecteerd objecten met een equal voorzien. Dit weerhoudt u om herhaaldelijk meerdere objecten aan te klikken voor een constraint functie.

2 opmerkingen:

  1. Uiteraard kan men ook zelf toetsen programmeren. Zelf gebruik ik in de sketcher-mode vrij veel hulplijnen en centerlijnen. Ik heb de `-toets (GRAVE) respectievelijk de ~-toets (SHIFT+GRAVE) toegekend aan het Construction c.q. de Centerline commando via het Customize>Command>Sketch menu. Daar kan men de overige constraints overigens ook voorzien van een toetscommando.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Martijn,
    Ja klopt, dit kun je ook in alle andere omgevingen van Inventor. Elk commando kun je van uw eigen shortcut voorzien.
    Zelf gebruik ik hiervoor men Spacepilot die zich aanpast aan elke omgeving om zo shortcuts per omgeving te hebben.
    Ook heb ik een aparte toolbar steeds actief staan voor het plaatsen van die sketch constraints. Het steeds open moeten klikken van het constraint menu werd me al gauw te veel...

    BeantwoordenVerwijderen

Recommended Post Slide Out For Blogger