donderdag 28 februari 2008

Did You Know 2.0

Nieuws"Globalisatie" is duidelijk een woord van deze tijd, en ja - met de grenzen in europa weg te vallen - en met den euro, is het makkelijker geworden om een job te vinden in het buitenland, of om handel te drijven met onze internationale buren.

Een aantal maanden geleden, heb ik toevallig deze presentatie ontdekt, en ik was er behoorlijk van onder de indruk. Voor ik zover heb kunnen nagaan zijn de besproken feiten waarheidsgetrouw, en belichten ze de huidige maatschappij met grote afhankelijkheid van technologie en communicatiemiddelen op een vrij unieke manier.

Deze presentatie werd in 2006 origineel samengesteld voor het lerarenkorps van een school in de VS om aan te tonen dat de manier van lesgeven (maar ook de inhoud) niet meer conform is om de toekomst te borgen. Een internationaal project om een educatieve dialoog op gang te brengen is daar vandaag het gevolg van geworden.



Tijdens het fimpje wordt oa de stelling gemaakt dat de hoeveelheid technische informatie in 2006, zich elke twee jaar verdubbeld. Dit is nogal deprimerend voor een student die net aan zijn studie begint. Want nog voor hij is afgestudeerd, is de helft van zijn leerstof achterhaald!!!
Prognoses (volgens het fimpje) is dat de hoeveelheid technische informatie tegen 2010 zich alle 72 uren zal verdubbelen. Nuja dat het om pure nieuwe informatie gaat, betwijfel ik, eerder om uniek gecombineerde informatie of persoonlijke meningen over reeds bestaande informatie.
Nu in elk geval, heb ik mijn studies al ongeveer 10 jaar geleden afgesloten, en zou ze dus al meerdere keren achterhaald zijn. En ja, moest ik gedurende die tijd, geen permanente bijscholing hebben gevolgd, en nieuwe technologiën en media niet op de voet hebben gevolgd,... zou ik de profesionele gevolgen voor mezelf niet durven bedenken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Recommended Post Slide Out For Blogger