maandag 28 januari 2008

50 jaar Lego

NieuwsVandaag mogen de wereldberoemde bouwsteentjes van Lego hun 50ste verjaardag vieren.
De naam "LEGO" is afgeleid van de Deense woorden "LEg GOdt" (speel goed). Later bleek het woord in het Latijn te interpreteren als "ik verzamel" (ook "ik kies" of "ik lees" en wist je dat de Lego steentjes 45 jaar lang in hout werden gemaakt, alvorens men overschakelde op kunststof?

Zelf ben ik een groot liefhebber van de steentjes, samen met men broer maakten we dan de grootste ruimteschepen en ruimtebasissen die we maar konden bedenken. Vooral de Blakcktron en M:tron reeks kon ons goed bekoren! Als er speelgoedboekjes in de bus zaten, dan was het steeds kijken wat er nieuwe op de markt was en vooral de mooie opstellingen van Lego in die boekjes probeeren na te bouwen.
Enig nadeel van die ruimteschepen was dat we ze meestal veel te groot maakten, waardoor een val uit onze handen vaak onvermijdelijk was, met alle gevolgen van dien. Of we maakten elk onze basis om daarna elkaar te bestoken met bommetjes.

Zou de interesse voor ontwerp en techniek daarmee gegroeid zijn? Het moet toch ergens in het bloed gezeten hebben!

Iemand die ook al eens naar LegoLand (Denemarken) geweest is? Ik herinner me vooral het indianen gebied waar je naar goud kon zoeken en sitting bull volldig gemaakt uit lego blokjes kon bewonderen.

PS: Omzet van Lego per jaar: 1 miljard euro! Miljaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Recommended Post Slide Out For Blogger